Nyheter/Forskning

Mjölkfett mot hjärtinfarkt - Citat från Svensk Mjölks nyhetsbrev Kärnfullt
Personer med hög konsumtion av mjölkfett löper lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt. Det visar en ny avhandling från Oslo Universitet. I studierna har man använt sig av en ny metod för att studera intaget av mjölkfett, genom markörer i form av fettsyror. I mjölkfett finns två fettsyror som är unika för mjölkfett och man har konstaterat att förekomsten av dessa i olika kroppsvävnader reflekterar intaget från kosten. Intag av mättat fett har länge ansetts bidra till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, men de nya rönen ger alltså en annan bild. Man kan dock inte säga om det är fettet i sig som är mer hälsosamt än man tidigare trott, eller om det är något annat i mjölken som väger upp de eventuella negativa effekterna. Ett intressant fynd i studien är också att fett som kommer från ost verkar ha särskilt gynnsam effekt, jämfört med både fett från mjölk och smör. Detta tyder på att fettets källa, det vill säga vilket livsmedel det kommer från, också kan ha betydelse. I tidigare svenska studier från Uppsala Universitet har det också konstaterats att personer med högt intag av mjölkfett inte drabbas av hjärtinfarkt lika ofta som personer med lägre intag. Källa; Kärnfullt Nr 19 2007 www.svenskmjolk.se/kärnfullt